-
سلامت روان و نقش مشاوره در ارتقای آن
-
مشاوره خانواده و روابط بینفردی
-
مشاوره تحصیلی و راهنمایی شغلی در مدارس و دانشگاهها
-
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با رویکرد روانشناختی و مشاورهای
-
مشاوره شغلی، استرس و فرسودگی شغلی در محیطهای کاری
-
فناوریهای نوین در مشاوره و آموزش روانی–اجتماعی
-
سازگاری اجتماعی و مهارتهای ارتباطی در دوران نوجوانی و جوانی
-
خانواده و چالشهای روانشناختی در دنیای معاصر
-
نقش آموزش و پرورش در سلامت روان و رشد اجتماعی دانشآموزان
-
اختلالات یادگیری و نیازهای ویژه در فرآیند آموزش
-
عزتنفس، اعتمادبهنفس و مشکلات تحصیلی در نسل جدید
-
مشاوره و توانبخشی روانی–اجتماعی افراد دارای نیازهای ویژه
-
نقش خانواده در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
-
مطالعات زنان، خانواده و تغییر نقشهای اجتماعی
-
روانشناسی رشد و برنامهریزی آموزشی برای پیشرفت تحصیلی

نشریه " مطالعات مشاوره " در سیویلیکا نمایه میشود.

دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات .........

COPE

سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)

سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
بررسی چالشها و فرصتها در تدریس آنلاین توسط دانشجومعلمان زن در دوران پسا-pandemic
دوره و شماره : آماده انتشار
1- گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
2- گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
3- گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
4- گروه آموزش فلسفه و منطق، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشها و فرصتهای تدریس آنلاین در دوران پسا-پاندمی از دیدگاه دانشجومعلمان زن است. با توجه به گسترش آموزش مجازی پس از همهگیری کرونا و نقش محوری زنان در فرآیند تعلیم و تربیت، شناخت دقیق مسائل پیشروی این قشر در آموزش آنلاین، ضرورتی اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجومعلمان زن دانشگاه فرهنگیان زینب کبری(س)کازرون در سال تحصیلی 1404-1403 بود که از میان آنان، ۱۲۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته شامل دو بخش چالشها و فرصتها بود که روایی صوری آن با نظر خبرگان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ۰/۸۷ محاسبه گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین چالشهای تجربهشده توسط دانشجومعلمان زن عبارت بودند از: ضعف زیرساختهای فناوری و اینترنت (میانگین ۴/۲۳)، کاهش تعامل مؤثر با دانشآموزان (میانگین ۴/۳۵)، و تداخل نقشهای خانوادگی و تحصیلی (میانگین ۴/۱۲). در مقابل، از مهمترین فرصتها میتوان به رشد مهارتهای فناوری آموزشی (میانگین ۴/۲۸)، افزایش انعطافپذیری در زمان تدریس (میانگین ۴/۱۰)، و امکان تولید و ذخیره محتوای آموزشی چندرسانهای (میانگین ۴/۰۵) اشاره کرد.نتایج این پژوهش نشان میدهد که گرچه دانشجومعلمان زن با چالشهای متعددی در زمینه تدریس آنلاین مواجهاند، اما ظرفیتهای قابل توجهی نیز برای توانمندسازی و توسعه حرفهای آنان در بستر آموزش مجازی وجود دارد. بر این اساس، پیشنهاد میشود سیاستگذاران حوزه آموزش، با فراهمسازی زیرساختهای فنی و برگزاری کارگاههای توانمندسازی دیجیتال، زمینه بهرهبرداری مؤثرتر از فرصتهای آموزشی نوین را برای دانشجومعلمان فراهم آورند.
کلمات کلیدی :