نشریه " مطالعات مشاوره " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات .........
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
بررسی چالشها و فرصتها در تدریس آنلاین توسط دانشجومعلمان زن در دوران پسا-pandemic
دوره و شماره : آماده انتشار
1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
3 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
4 گروه آموزش فلسفه و منطق، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشها و فرصتهای تدریس آنلاین در دوران پسا-پاندمی از دیدگاه دانشجومعلمان زن است. با توجه به گسترش آموزش مجازی پس از همهگیری کرونا و نقش محوری زنان در فرآیند تعلیم و تربیت، شناخت دقیق مسائل پیشروی این قشر در آموزش آنلاین، ضرورتی اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجومعلمان زن دانشگاه فرهنگیان زینب کبری(س)کازرون در سال تحصیلی 1404-1403 بود که از میان آنان، ۱۲۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته شامل دو بخش چالشها و فرصتها بود که روایی صوری آن با نظر خبرگان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ۰/۸۷ محاسبه گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین چالشهای تجربهشده توسط دانشجومعلمان زن عبارت بودند از: ضعف زیرساختهای فناوری و اینترنت (میانگین ۴/۲۳)، کاهش تعامل مؤثر با دانشآموزان (میانگین ۴/۳۵)، و تداخل نقشهای خانوادگی و تحصیلی (میانگین ۴/۱۲). در مقابل، از مهمترین فرصتها میتوان به رشد مهارتهای فناوری آموزشی (میانگین ۴/۲۸)، افزایش انعطافپذیری در زمان تدریس (میانگین ۴/۱۰)، و امکان تولید و ذخیره محتوای آموزشی چندرسانهای (میانگین ۴/۰۵) اشاره کرد.نتایج این پژوهش نشان میدهد که گرچه دانشجومعلمان زن با چالشهای متعددی در زمینه تدریس آنلاین مواجهاند، اما ظرفیتهای قابل توجهی نیز برای توانمندسازی و توسعه حرفهای آنان در بستر آموزش مجازی وجود دارد. بر این اساس، پیشنهاد میشود سیاستگذاران حوزه آموزش، با فراهمسازی زیرساختهای فنی و برگزاری کارگاههای توانمندسازی دیجیتال، زمینه بهرهبرداری مؤثرتر از فرصتهای آموزشی نوین را برای دانشجومعلمان فراهم آورند.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشها و فرصتهای تدریس آنلاین در دوران پسا-پاندمی از دیدگاه دانشجومعلمان زن است. با توجه به گسترش آموزش مجازی پس از همهگیری کرونا و نقش محوری زنان در فرآیند تعلیم و تربیت، شناخت دقیق مسائل پیشروی این قشر در آموزش آنلاین، ضرورتی اجتنابناپذیر است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجومعلمان زن دانشگاه فرهنگیان زینب کبری(س)کازرون در سال تحصیلی 1404-1403 بود که از میان آنان، ۱۲۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته شامل دو بخش چالشها و فرصتها بود که روایی صوری آن با نظر خبرگان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ۰/۸۷ محاسبه گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که مهمترین چالشهای تجربهشده توسط دانشجومعلمان زن عبارت بودند از: ضعف زیرساختهای فناوری و اینترنت (میانگین ۴/۲۳)، کاهش تعامل مؤثر با دانشآموزان (میانگین ۴/۳۵)، و تداخل نقشهای خانوادگی و تحصیلی (میانگین ۴/۱۲). در مقابل، از مهمترین فرصتها میتوان به رشد مهارتهای فناوری آموزشی (میانگین ۴/۲۸)، افزایش انعطافپذیری در زمان تدریس (میانگین ۴/۱۰)، و امکان تولید و ذخیره محتوای آموزشی چندرسانهای (میانگین ۴/۰۵) اشاره کرد.نتایج این پژوهش نشان میدهد که گرچه دانشجومعلمان زن با چالشهای متعددی در زمینه تدریس آنلاین مواجهاند، اما ظرفیتهای قابل توجهی نیز برای توانمندسازی و توسعه حرفهای آنان در بستر آموزش مجازی وجود دارد. بر این اساس، پیشنهاد میشود سیاستگذاران حوزه آموزش، با فراهمسازی زیرساختهای فنی و برگزاری کارگاههای توانمندسازی دیجیتال، زمینه بهرهبرداری مؤثرتر از فرصتهای آموزشی نوین را برای دانشجومعلمان فراهم آورند.
کلمات کلیدی :
تدریس آنلاین،دانشجومعلم،زن،دوران پسا
تدریس آنلاین،دانشجومعلم،زن،دوران پسا