نشریه " مطالعات مشاوره " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات .........
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
بررسی تلفیق یادگیری عمیق در پردازش زبان طبیعی (NLP) با مفهوم کسر ریاضی ششم دبستان
دوره و شماره : آماده انتشار
1- گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
2- گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
3- گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
4- گروه آموزش فلسفه و منطق، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888 56441 تهران، ایران
چکیده :
یادگیری مفاهیم ریاضی در دوره ابتدایی، بهویژه مفهوم کسر، یکی از چالشهای اساسی در فرایند آموزش و یادگیری بهشمار میرود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی (NLP) در بهبود آموزش مفهوم کسر در پایه ششم دبستان انجام شده است. در این مطالعه، با طراحی یک سامانه تعاملی مبتنی بر مدلهای یادگیری عمیق (از جمله GPT و BERT)، امکان تحلیل پاسخهای زبانی دانشآموزان، تشخیص درک مفهومی صحیح یا نادرست از کسر، و ارائه تمرینهای شخصیسازیشده فراهم شد. روش تحقیق از نوع کاربردی و نیمهتجربی بوده و نمونهای شامل 30 دانشآموز در دو گروه کنترل و آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند. گروه آزمایش از سامانه تعاملی بهرهمند شده و گروه کنترل با روشهای سنتی آموزش دیدند. نتایج حاصل از تحلیل کمی و کیفی دادهها نشان داد که استفاده از NLP و یادگیری عمیق به شکل معناداری موجب افزایش درک مفهومی، مشارکت فعالتر و کاهش خطاهای مفهومی در آموزش کسر شده است. این یافتهها نشان میدهد که تلفیق فناوریهای نوین زبان طبیعی با آموزش ابتدایی میتواند گامی مؤثر در جهت بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان باشد.
کلمات کلیدی :